"უმაღლესი განათლება საქართველოში შემოსავლებისა და დასაქმების მაჩვენებლების ზრდის მნიშვნელოვან განმაპირობებელ ფაქტორს წარმოადგენს,"- აღნიშნულია განათლების პოლიტიკის, დაგეგმვისა და მართვის საერთაშორისო ინსტიტუტის მიერ ჩატარებული კვლევის ანგარიშში.
როგორც დღეს გამართულ პრეზენტაციაზე მკვლევარმა თამარ ბრეგვაძემ და რევაზ აფხაზავამ განაცხადეს, სქესის, ასაკისა და საცხოვრებელი ადგილის გათვალისწინების პირობებში უმაღლესი განათლების მქონე პირის დასაქმების შანსები მხოლოდ საშუალო განათლების მქონე პირებთან შედარებით 2-ჯერ იზრდება, ხოლო დაქირავებით დასაქმების ალბათობა კი - 5-ჯერ:
"მაგისტრატურის დამთავრება უმაღლესი განათლების მქონე პირისათვის არ იწვევს მნიშვნელოვან ნამატს სახელფასო შემოსავლებში, თუმცა მაგისტრის დიპლომის მქონე პირის დასაქმების შანსები ბაკალავრის დიპლომის მქონე პირთან შედარებით 70%-ით მაღალია. შესაბამისად, მაგისტრატურა არა შემოსავლების, არამედ დასაქმების ალბათობის გაზრდის საშუალებაა,"- აღნიშნულია ანგარიშში.
მკვლევართა განცხადებით, უმაღლესი განათლების ხელმისაწვდომობა მოწყვლადი ჯგუფებისთვის კვლავ შეზღუდულია:
"ყველაზე ღარიბი მოსახლეობის ჯგუფში უმაღლეს განათლებაში ჩართულობის მაჩვენებელი 9%-ს შეადგენს, ხოლო ყველაზე მდიდარი მოსახლეობის ჯგუფში - 38%-ს. უმაღლესი განათლების მქონე ახალგაზრდათა წილი გაცილებით მაღალია იმ ოჯახებში, სადაც ოჯახის უფროსსაც უმაღლესი განათლება აქვს მიღებული (73%), ვიდრე იმ ოჯახებში, სადაც ოჯახის უფროსს მხოლოდ ზოგადი განათლება აქვს(18%)."
უმაღლესი განათლების სფეროში არსებულ პრობლემებთან დაკავშირებით ინსტიტუტი შესაბამის უწყებებს რეკომენდაციით მიმართავს. უმაღლესი განათლებიდან მოგების კოეფიციენტის გაზრდის ხელშემწყობ პირობებად ინსტიტუტის წარმომადგენლები შემდეგ ფაქტორებს ასახელებენ: დასაქმებიდან ჯამური შემოსავლების ზრდის ხელშეწყობა, უმაღლეს განათლებაზე სახელმწიფო ხარჯების რაციონალიზაცია ემპირიული მონაცემების გათვალისწინებით, უმაღლესი განათლების სისტემის შედეგების ბაზრის მოთხოვნასთან შესაბამისობა, უმაღლესი განათლების ხელმისაწვდომობის გაზრდა მოწყვლადი ჯგუფებისთვის.
კვლევა აღმოსავლეთ-დასავლეთის მართვის ინსტიტუტის პროგრამის "საქართველოში საჯარო პოლიტიკის, ადვოკატირებისა და სამოქალაქო საზოგადოების განვითარება" ფარგლებში მომზადდა.